Goed openbaar vervoer is belangrijk voor onze bereikbaarheid, economie en leefbaarheid. Dagelijks reizen veel inwoners uit Deurne en omliggende dorpen met de trein richting Eindhoven en verder. Daarom volgen wij als Deurnese VVD de ontwikkelingen rond het spoortraject Eindhoven–Deurne–Venlo met grote belangstelling.
Recent is opnieuw gekeken naar de mogelijkheid van een zogenoemd keerspoor: een extra spoor waar sprinters kunnen keren. Zo’n keerspoor kan ervoor zorgen dat er meer treinen per uur kunnen rijden, zonder dat alle treinen helemaal tot het eindpunt door hoeven te rijden. Volgens berekeningen van NS en reizigersorganisaties zou dit zelfs kunnen leiden tot twee extra treinen per uur op (delen van) dit traject.
Waarom is dit relevant voor Deurne?
ProRail heeft op dit moment een voorkeur uitgesproken voor een keerspoor bij Brouwhuis (Helmond), omdat dit technisch eenvoudiger en aanzienlijk goedkoper is dan een keerpunt direct bij station Deurne. Tegelijkertijd zijn er signalen van reizigers en lokale bestuurders dat er ook alternatieven ten oosten van Deurne denkbaar zijn, die mogelijk wél extra treinfrequenties voor Deurne kunnen opleveren tegen lagere kosten.
Dit speelt niet alleen in Deurne: in heel Nederland wordt gezocht naar manieren om het spoor beter te benutten, vaker treinen te laten rijden en de groeiende reizigersstromen op te vangen. Juist daarom is het belangrijk dat alle opties zorgvuldig worden onderzocht.
Onze inzet
De Deurnese VVD vindt het belangrijk dat:
-
er realistisch en nuchter wordt gekeken naar kosten en baten;
-
Deurne als regionaal knooppunt goed aangesloten blijft op het spoor;
-
alternatieven serieus worden bekeken, voordat keuzes definitief worden.
Wij blijven dit dossier volgen en brengen de belangen van onze inwoners onder de aandacht waar dat nodig is.
Wat vindt jij?
Ziet jij kansen voor extra treinen via Deurne? Of vindt je dat vooral betaalbaarheid en haalbaarheid moeten doorslaggevend zijn?
Laat het ons weten en stuur een e-mail naar info@vvd-deurne.nl , jouw mening telt.