Neerkant2024-02-19T17:54:53+01:00

VOOR NEERKANT

wij horen graag van je wat er speelt in jouw wijk of dorp

FEITEN EN GESCHIEDENIS

Neerkant ligt op een hoge noordwest-zuidoost gerichte dekzandrug, tussen 2 moerassige gebieden.

Het zuidelijkste dorp van de gemeente Deurne.

In 1890 kreeg Neerkant een dorpskern en de basisschool is opgericht door de Zusters Franciscanessen in het jaar 1917.

Momenteel 2023 zijn er 158 kinderen op deze basisschool.

De Peelraamstelling is gebouwd vlak voor de 2e wereldoorlog. Neerkant was een zwakke verdedigingsplek tijdens de deze oorlog. Neerkant werd overspoeld door militairen tijdens het begin van de 2e wereldoorlog tijdens de mobilisatie. Er werden veel kazematten gebouwd en kwamen er ter verdediging van de bommenwerpers loopgraven. Tijdens de bevrijding is Neerkant flink onder vuur komen te liggen. Vandaar de straatnamen : Schotselaan, Vuurlinie, Tankweg , Mijnenweg, Minutiestraat en de Schietbaan. Deze namen spreken voor zich.

Veel is er toen verloren gegaan een daarom is er nu maar een rijksmonument nl. het voormalig klooster “St. Vincentiushuis “. De kerk is ook verloren gegaan, maar deze is herbouwd in 1957 in een nieuwe stijl. Architect Jos Deltrap uit Deurne was verantwoordelijk voor de moderne architectuur en de bouwtekeningen. De kerk is onlangs een gemeentelijk monument geworden.

Wat Neerkant betreft is in het Museum Techniek met ’n Ziel aan de Dorpsstraat in Neerkant veel terug te vinden, van de 2 wereldoorlogen. In dit museum is de evolutie van elektrisch apparatuur in beeld en geluid terug te vinden. Maar ook van telefonie, computers en huishoudelijke apparaten. Dit alles in perspectief tentoongesteld.

Het centrum van Neerkant is onlangs vernieuwd in oude stijl, toegepast aan de moderne verkeersregels. Er is een heel mooi groot gemeenschapshuis “ De Moost “ en er komt binnenkort 2024 een nieuwe basisschool. Er is een prachtig mooi sportpark voor meerdere buitensporten.

Neerkant heeft een bloeiend verenigingsleven en is muzikaal dorp met een muziekvereniging ( instrumenten ) en 3 zangverenigingen waarvan De Veengalm begiftigd is met de koninklijke legpenning vanwege hun 100-jarig bestaan.

Neerkant is gelegen aan meerdere fietsknooppunten en aan de lange afstandsroute Rijn/Schelde van Middelburg tot aan Duisburg in Duitsland 285 km . Deze populaire fietsroute loopt dwars door Neerkant. Er wordt hard aan gewerkt Neerkant meer toeristisch te maken, want Neerkant is het waard.

Kortom een dorp om trots op te zijn.

Woningbouw

Extra (betaalbare) woningen voor iedereen die graag in Deurne wil blijven wonen

Aan(uit) breiding

Hiervoor kijken we ook naar aan/uitbreiding om de leefbaarheid van onze kernen op peil te houden (of te brengen).

Duurzaam

We willen niet zomaar overal zonnepaneel woestijnen of windmolen parken.

Lokaal eigendom

Alleen met lokaal eigendom zodat inwoners mee kunnen profiteren en beslissen over het project

Gratis parkeren

Om het centrum aantrekkelijk te houden moet het betaald parkeren overal afgeschaft worden

Gereguleerd

Maar om overlast te voorkomen zal dit wel gereguleerd moeten worden. Hoe, dat moet nog uitgezocht worden, maar blauwe zone’s zou een oplossing kunnen zijn.

Bedrijventerrein

Om onze ondernemers te kunnen laten groeien is uitbreiding van bedrijventerrein hard nodig

Planning

Op kranenmortel zuid ligt 8ha beschikbaar. Maar dit is niet voldoende om aan de vraag te kunnen voldoen, dus er zal gezocht moeten worden naar meer m2.

Wij hebben een duidelijke koers en visie, waardoor we de enige stabiele rechtse partij van Deurne zijn. We zijn een echte lokale partij, met steengoede mensen uit onze dorpen en kernen. We hebben ook onze relaties in Den Haag en Den Bosch. Hierdoor krijgen we een stuk meer voor elkaar.

0+
INWONERS
0ha
OPPERVLAKTE
0+
WONINGEN
VOORZIENINGEN

De vijf grondbeginselen

Naast deze grondbeginselen delen we ook een manier van werken en leven met elkaar. Aanpakken, positiviteit, geen woorden maar daden en toekomstgericht! Mensen denken wel eens dat we een ondernemerspartij zijn. Dat klopt niet. We zijn wel een volkspartij. Een volkpartij voor iedereen die Deurne een stap vooruit wil brengen!

Onze mensen zijn allemaal sociaal en maatschappelijk betrokken en staan midden in de samenleving in hun wijk of dorp. De Deurnese VVD is dan ook echt een lokale partij.

Laatste Berichten

Mobiliteitsvisie VVD fracties Brainport / MRE gebied

3 april 2024|

Mobiliteitsvisie van de VVD fracties binnen het Brainport  / MRE gebied, ook VVD Deurne ondersteund deze visie. We horen graag uw mening? Mobiliteitsvisie VVD-MRE Brainport staat wereldwijd bekend als high tech regio. De

Wat voor soort nieuwe woningen willen we in onze gemeente Deurne?

3 april 2024|

De eerste 2.000 van de mogelijk 10.000 woningen in onze gemeente Deurne zitten al ver in de pen. Wat voor soort woningen willen we eigenlijk en in welke prijsklasse willen we dat er gebouwd wordt. Vul

Ga naar de bovenkant