Raadscommissie Omgeving & Samenleving

We vinden het belangrijk dat we de bewoners zoveel mogelijk betrekken en informeren bij wat er allemaal speelt in de Gemeente Deurne. Daarom zetten we elke maand relevante inhoud van de commissie vergaderingen beknopt op onze website. Mochten er dan zaken tussen staan die aanleiding geven voor reactie, dan vernemen wij dat uiteraard graag.

In de commissievergadering van 12 maart alleen al zijn er 12 agrarische bedrijven die een bestemmingsplan wijziging aanvragen!

Dit betekend dat agrarische bedrijven stoppen met het houden van dieren en/of het telen van gewassen. Deze aanvragen zien we maandelijks en worden ook nog voor de komende jaren verwacht. Dat is ook waar de overheid op in heeft gezet en je zou dus kunnen zeggen dat dat een goede ontwikkeling is. Met name om de stikstof te verminderen, het mest overschot te verminderen en de kwaliteit van het water te verbeteren. Maar moeten we niet opletten dat we aan het doorslaan zijn. Wordt er in onze gemeente, provincie of landelijk bijgehouden hoeveel er stoppen en wat dit betekent voor de stikstofuitstoot, de natuur maar ook voor de voedselproductie in Nederland.

Wanneer is het genoeg en hoe houden we bij dat we dit punt hebben bereikt?

Ook zien we dat deze agrarische bedrijven nu andere activiteiten opstarten met als voorbeeld kinderopvang en dagbesteding voor ouderen, maar met name zien we het ontstaan van kleinere bedrijfjes in de de metaalverwerking, bouw, opslag of onderhoud van (landbouw)machines enz. Moeten we niet oppassen dat we er hier niet teveel van krijgen in het buitengebied? Is dit geen oneerlijke concurrentie? En wat als deze bedrijven willen uitbreiden tot hoe ver kan dat dan op hen eigen terrein en wanneer moeten ze naar een bedrijventerrein? En moeten we dus niet gaan nadenken of we mee willen werken aan al deze ontwikkelingen? éénmaal gevestigd en bestemd is dit niet makkelijk meer terug te draaien en is de oplossing dan “nee” verkopen?

Heb jij hier ook een mening over? Laat het ons dat weten door een e-mail te sturen naar info@vvd-deurne.nl.