GEZONDHEID

WIJ HOREN GRAAG VAN JE WAT ER SPEELT IN JOUW WIJK OF DORP

VAN ZORG NAAR GEZONDHEID

Vroeg of laat krijgen we allemaal met zorg te maken. Daarom willen we goede en liefdevolle zorg waarin onze inwoners centraal staan.  In Deurne lopen we daarmee al jaren voorop. Zorg in Deurne wordt in heel Nederland gezien als voorbeeld hoe het moet. Een loket voor zorg, waar met inwoners wordt meegedacht en slimme oplossingen gezocht worden.

Maar de zorg staat onder druk. De kosten blijven stijgen en personeelstekorten nemen toe. Om in de toekomst zorg te kunnen bieden moet er dus iets gebeuren. Wij noemen dat: van zorg naar gezondheid. Mensen die lekker in hun vel zitten en een fijne sociale omgeving hebben, vragen geen of minder zorg.

We willen daar al op jonge leeftijd mee beginnen. Ons streven is dat iedereen vanaf 4 jaar minstens een keer per week sport. Onze inwoners willen we helpen met een gezonde leefstijl, het voorkomen van overgewicht en het versterken van mentale en sociale gezondheid. We doen dat niet vanuit betutteling maar vanuit energie en het geloof in de kracht van alle inwoners.

Mentale en sociale gezondheid versterk je door elkaar te helpen in plaats van over elkaar te oordelen. Wij willen stimuleren dat mensen elkaar ontmoeten, zodat gemeenschappen versterkt worden en het logisch wordt om hulp te vragen en te geven.

Mantelzorgers willen we ontzorgen. Daarbij zorgen we voor een centrale plek voor vragen en informatie. Door persoonlijk contact voorkomen we overbelasting. Daarbij zetten we vrijwilligers in en organiseren we logeermogelijkheden om lucht te brengen.

Als volwassen, kinderen of gezinnen zwaardere hulp nodig hebben, helpen wij hen daarheen op weg. Hiervoor kunnen mensen terecht bij praktijkondersteuners bij de huisarts of het wijkteam. Laagdrempelig, dicht bij huis.

Zorg is maatwerk en moet voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijven. Daarom kijken we kritisch of de hulp die we geven passend is. We bieden ondersteuning wanneer het moet, niet omdat het kan. We vragen inwoners om zoveel mogelijk zelf te regelen. Jezelf verantwoordelijk voelen geeft regie en vrijheid.

Neem vandaag nog contact met ons op

Heb je vragen en/of opmerkingen, neem dan gerust contact met ons op. Dat kan per telefoon, Facebook, Instagram, email, of via het onderstaande contactformulier.