Gemeentehuis Deurne - Foto: Marius van Deursen
- 8 mei 2020

Zoektocht naar nieuwe burgemeester gestart!

Foto: Marius van Deursen

Vandaag is de profielschets gepubliceerd voor de nieuwe burgemeester van Deurne. Op dinsdag 19 mei wordt deze in het bijzijn van commissaris van de Koning Wim van de Donk vastgesteld door de gemeenteraad. Vanaf dan is Deurne officieel op zoek naar een nieuwe burgemeester welke op 1 februari 2021 geïnstalleerd zal worden. Aan alle inwoners die aan de profielschets hebben meegewerkt en de enquête hebben ingevuld: bedankt!

De Deurnese VVD wordt door Tom Oomen vertegenwoordigd in de vertrouwenscommissie, welke bestaat uit de fractievoorzitters van de politieke partijen in Deurne. Deze heeft, met ondersteuning van de griffier, gemeentesecretaris en ambtenaren, de profielschets opgesteld. De opdracht hiervoor krijgt de vertrouwenscommissie van de gehele gemeenteraad. Echter, door de richtlijnen van het kabinet worden alle vergaderingen in het gemeentehuis zo klein mogelijk gehouden. Ook de raadsvergadering waarin de vertrouwenscommissie werd aangesteld was hiervoor geen uitzondering. De aanwezige raadsleden waren enkel de fractievoorzitters.

De vaststelling van de profielschets op 19 mei zal wederom plaatsvinden in dit selecte gezelschap van de fractievoorzitters. Ze stellen zichzelf aan, schrijven een profielschets en stellen deze profielschets zelf vast. Wij vinden dit gevaarlijk, daar de schijn kan ontstaan dat een klein clubje het hele traject in handen heeft. Daarom zijn wij blij met de toezegging dat de raadsvergadering live te bekijken en beluisteren is op verschillende kanalen. Achterkamertjes, daar houden we namelijk niet zo van.

Wij hadden graag gezien dat op 19 mei meer, of andere raadsleden de profielschets vast zouden stellen. Toch staan we volledig achter de werkwijze, gezien de gemeenteraad net als bedrijven en organisaties te dealen heeft met de richtlijnen. Daarnaast hebben wij een voorbeeldfunctie te vervullen en het devies geldt nog steeds: geen grote bijeenkomsten. Een volledig bemande raadsvergadering past hier niet in. Begrijpelijk maar jammer, want normaliter is het vaststellen van de profielschets een moment met een feestelijk randje. Het markeert het begin van de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Helaas is de vorm anders dan normaal, zoals zoveel dingen in deze vreemde periode.