VVD Deurne vraagt zich af of Helmond belangen van de Peel nog in het vizier heeft
- 4 maart 2016

Helmond laat eindelijk ware gezicht zien.

Schokkend, iets anders kan VVD Deurne de nieuwe koers van Helmond niet noemen. Schokkend omdat de partner die een jaar geleden de mond nog vol had van samenwerking binnen de Peel nu niet één goed woord over heeft voor de regio. Een gezamenlijke, economisch sterke regio wordt helemaal ingeruild voor het eigenbelang van de stad Helmond.

Tenminste zo lijkt het als we het Eindhovens Dagblad van donderdag 3 maart mogen geloven. Hierin presenteert Helmond de nieuwe strategische agenda voor de komende vier jaar. De economische kansen van de stad moeten beter voor het voetlicht komen. Helmond moet meer gas geven aldus burgemeester Elly Blanksma.

Als belangrijke pijler wordt de Agri-Food gezien. En dan worden twee belangrijke partners genoemd. Wij verwachten dan de Peel. Alleen al in Deurne zitten enkele grote spelers zoals Voergroep Zuid en Driessen Logistics. We hebben in Nederland de grootste ontwikkelmogelijkheid voor glastuinbouw en als het gaat om veehouderij is Deurne, en dus de Peel een belangrijke speler.

Helaas, niets is minder waar. Helmond richt zich op Venlo en Veghel als steden waar ze graag mee optrekken om de Food Campus vlot te trekken. Helmond keert de Peel de rug toe.

Dit is des te opvallender omdat precies een maand geleden, toen in de gemeenteraad van Helmond het einde van Peel 6.1 werd besproken, toen samenwerking met de Peel nog zo’n beetje prioriteit nummer één was.

In het raadsvoorstel staat dan ook: “De samenwerking binnen de Peel is en blijft van groot belang. Op vele terreinen werken we constructief en voortvarend samen: van werk en inkomen (Werkbedrijf Atlant De Peel) tot openbare orde en veiligheid, van zorg en ondersteuning tot meer economische onderwerpen. In de bijgevoegde infographic vindt u hiervan een visueel overzicht. Onze Peelregio kent een goede traditie van afstemming en samenwerking en dat heeft ons sterker gemaakt.”.

In de genoemde infographic staat Agri-Food specifiek als onderwerp genoemd.

VVD Deurne vraagt zich daarom af hoe nu precies de vork in de steel zit. Gaat Helmond als centrum gemeente voor de Peelregio contacten zoeken,  of is Helmond als solistische gemeente bezig de eigen boontjes te doppen.

We hebben raadsvragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder Lemlijn om hierachter te komen. We houden u op de hoogte.