Varkensstal
- 8 juli 2017

Reactie VVD Deurne Provinciale maatregelen intensieve veehouderij

Het was gisteren een historische dag in Provincie Noord-Brabant, maar wat VVD Deurne betreft ook een teleurstellende. De voorgenomen maatregelen met versnelling van de verduurzaming als ook het extra regelpakket, zijn aangenomen door de Provinciale Staten.

Twee weken geleden heeft onze fractie in een Open Brief aan de bel getrokken tegen deze maatregelen. Wij hebben een oproep gedaan aan onze eigen liberale collega’s in Den Bosch om het besluit uit te stellen. Vele lokale VVD afdelingen in Brabant hebben onze oproep ondersteund de afgelopen weken. Als gevolg is de Brabantse VVD afgelopen dinsdag in Deurne tekst en uitleg komen geven. Een volle zaal met kritische vragen was het resultaat.

Vrijdag 7 juli heeft het besluit plaats gevonden. Wij zijn enigszins blij dat dankzij VVD Deurne de Brabantse VVD toch nog gereageerd heeft op onze zorgen en de zorgen van de boeren. De Brabantse VVD heeft met een motie ervoor gezorgd dat agrariërs meer garanties krijgen. Boeren die vooruit willen en op bedrijfsniveau al aan de eisen voldoen, worden hierdoor niet gestraft door het nieuwe beleid. Daarnaast eist VVD Brabant een stevige invulling van het pakket aan flankerende maatregelen. Als tijdens de begrotingsbehandeling 2018 blijkt dat deze wensen niet worden ingewilligd, trekt de VVD Brabant alsnog haar steun in voor het gehele voorstel.

VVD Deurne zal VVD Brabant komende maanden zeer kritisch blijven volgen in dit proces. Ook zal VVD Deurne uitzoeken wat de uitwerking van deze maatregelen betekenen voor Deurne. VVD Deurne wil niet dat er bovenop deze zeer strenge nieuwe maatregelen vanuit de provincie, de gemeente nog eens eigen regels gaat stapelen. Daarnaast zullen we binnen het sociale domein gaan bekijken wat dit betekent voor deze groep mensen.

Klik op de foto voor het filmpje met de volledige reactie van Jeroen van Lierop en Ruud Berkers:

Social wall Facebook VVD Deurne
Op de Social Wall heb je al onze online activiteiten in een oogopslag in beeld!
Lijst VVD Deurne 2018
Onze mensen