Malik Azmani Deurne Willibrordhaeghe AZC
- 8 november 2016

Interessante thema-avond vluchtenlingencrisis

Maandag 07 november vond de thema-avond plaats over de vluchtenlingencrisis. Vlak voor de zomer werd Deurne opgeschrikt met de komst van een AZC bij Willibrordhaeghe, waardoor de oorlog in Syrië & Irak die normaal zo ver weg lijkt, toch ineens erg dichtbij kwam. VVD Deurne vond het belangrijk om samen met onze inwoners een verdieping te maken in deze problematiek. Het prominente VVD Kamerlid Malik Azmani was de hoofdgast.

Azmani vertelde gepassioneerd over zijn betrokkenheid bij dit dossier als zoon van een Marokkaanse gastarbeider. Vooral de werkbezoeken aan de vluchtelingenkampen maakten grote indruk. ”De toekomst op migratie ziet er voor Europa niet rooskleurig uit met toenemende spanningen en een verdubbeling van de Afrikaanse bevolking naar 2 miljard. Het lijkt alsof er bij sommige EU partners nog steeds geen gevoel van urgentie is”, zo uitte Azmani zijn zorgen.

VVD Wethouders uit de regio Marnix SchlösserJos van Bree en Leon van de Moosdijk gingen dieper in op de gemeentelijke uitdagingen. Dit werd aan de hand gedaan van drie hoofdthema’s; wonen, integratie en leefbaarheid. Tijdens de avond waren ook enkele statushouders aanwezig, die de wethouders vroegen naar betere begeleiding met taalles. Marnix Schlösser beaamde dat er voor de taalles nog stappen gemaakt moeten worden en dat dit zo lokaal mogelijk georganiseerd moet worden. Inmiddels is bekend dat er binnenkort bij Den Draai een groep start met taalles. ”Uiteindelijk is dit natuurlijk ook een gedeelde verantwoordelijkheid van de nieuwe inwoners zelf”, aldus Schlösser.

Een 40 tal bezoekers woonden de avond bij. Naast statushouders waren er ook vluchtelingenvrijwilligers, medewerkers van vluchtelingenwerk en enkele buurtbewoners van Willibrordhaeghe. ”Uiteindelijk hadden we gehoopt meer buurtbewoners van Willibrordhaeghe te mogen ontvangen. Toen het AZC kwam stonden de zalen vol. Nu lijkt het alweer voor veel inwoners ver van hun bed”, aldus de initiatiefnemer van deze avond Ruud Berkers.

VVD Deurne blikt tevreden terug op de interactieve avond en dankt Malik Azmani voor zijn bezoek aan de Peel!

Social wall Facebook VVD Deurne
Op de Social Wall heb je al onze online activiteiten in een oogopslag in beeld!
Lijst VVD Deurne 2018
Onze mensen