Photo by Josh Appel on Unsplash
- 10 april 2020

Deurnese VVD in het nieuws: Zorgplannen Deurne juist niet in de ijskast

Daphne Broers 10-04-20 - Eindhovens Dagblad

DEURNE - In Deurne wordt gewerkt aan nieuwe projecten die het leven van Deurnenaren beter moeten maken. Plannen richten zich onder andere op mantelzorgers, mensen die eenzaam zijn, gezinnen die in een echtscheiding belandden, mensen met een verslaving en inwoners met een erg krappe beurs.

Alle zeilen worden deze dagen wel zo'n beetje bijgezet. Met dank aan corona wordt Deurne -net als iedere gemeente- nu overspoeld met vragen en op te lossen problemen. Desondanks is Marnix Schlösser, wethouder voor onder andere onderwijs en zorg, in de weer met toekomstplannen die het leven van Deurnenaren moeten verbeteren.
,,We moeten gewoon dóór, juist in deze tijd. En zeker dankzij corona zullen verschillende groepen kwetsbare mensen juist nog meer aandacht kunnen gebruiken”, vertelt Schlösser. Hij doelt daarmee op overbelaste mantelzorgers, gezinssituaties die onder druk komen te staan, eenzame mensen en inwoners die dreigen in de schuldhulpverlening te belanden omdat ze bijvoorbeeld hun werk verliezen. Deze groepen stonden al vóór corona op de lijst van Deurnenaren die dit jaar extra aandacht krijgen van de gemeente.

Essentieel belang

Schlösser zet om te beginnen vol in op mantelzorg. ,,Dat vindt de gemeenteraad heel erg belangrijk. Alle toekomstplannen zijn trouwens samen met raadsleden tot stand gekomen. Ik wil graag dat Deurne de nummer één gemeente wordt voor mantelzorgers. We willen bouwen aan écht goede ondersteuning. Ook financieel. We onderzoeken waar ze het meeste aan hebben. Willen ze meer coaching? Meer ontlast worden? Mantelzorgers zijn van essentieel belang in de samenleving en daar moet je goed voor zorgen.”

Een tweede grote zorg van Schlösser gaat uit naar probleemgezinnen. ,,Onze mensen gaan er alles aan doen om problemen zo vroeg mogelijk op te sporen en gezinnen te ondersteunen.”

Webshop voor minima

Daarnaast staan er een aantal opmerkelijke projecten in de steigers. Zo is er een webshop in de maak voor minima waarmee ze bijvoorbeeld het lidmaatschap voor de voetbalclub kunnen regelen. ,,We willen dat ook mensen met weinig geld mee kunnen doen en daarom is er voor deze groep een bedrag beschikbaar voor bijvoorbeeld sport of balletles. Nu is de situatie dat mensen dat geld hier op kunnen halen. We kunnen dus niet controleren of het geld echt besteed wordt waar het voor bedoeld is. De webshop moet dat technisch mogelijk maken.”

Daarnaast komt er een programma voor statushouders om hun gezondheid te verbeteren. Zij kennen vaak de weg naar de huisarts niet en haken niet vanzelfsprekend aan bij sportclubs. Ook komt er iemand in dienst met extra kennis over verslavingen. ,,Die deskundigheid ontbreekt nu, gaven onze medewerkers aan.” Tenslotte wordt er geld vrijgemaakt voor een concreet plan van aanpak voor eenzaamheid. ,,Dit is voor alle leeftijdsgroepen een steeds groter wordend probleem.”