Betoog Ruud Berkers
- 7 november 2018

Algemene beschouwingen 2018

De begroting 2019 is een prima vertaling van het onlangs vastgestelde Raadsprogramma. Vandaag tijdens deze algemene beschouwingen kijken wij verder. Wij zetten een stip op de horizon. Dit omdat wij durven te dromen. Wij durven te dromen over hoe wij Deurne willen zien ontwikkelen de komende 10 - 20 jaar.

Als ik dan mijn ogen sluit, dan zie ik een Deurne dat ondanks de vergrijzing de bevolkingskrimp beperkt heeft weten te houden. Mooie nieuwe wijken zijn ontstaan in het centrum. Er is bijvoorbeeld een prachtige nieuwe wijk geboren op het voormalige Boerenbond en Praxis terrein. Ook dichter tegen het centrum van Deurne zijn nieuwe ontwikkelingen tot stand gekomen. Een van deze wijken heeft als naam De Wiemel gekregen. Ter nagedachtenis aan het zwembad dat vroeger op deze locatie stond. Het nieuwe zwembad heeft inmiddels een nieuwe locatie gekregen. De andere nieuwe wijk is de Fatimawijk. Deze bijzonder groene wijk, liggend aan het Tuinpad van mijn Vader, is zeer geliefd bij senioren dankzij de groene omgeving en unieke locatie dichtbij de voorzieningen in het centrum. De winst van dit bouwproject is vervolgens weer geïnvesteerd in het centrum en de ring van Deurne.

Het winkelgebied van Deurne is flink verkleind. De inwoners zijn blij dat Deurne op tijd de moeilijke discussie heeft durven te voeren, welke straten wel of niet bij het kernwinkelgebied hoorde. Want wat is het centrum toch mooi geworden. Leegstaande winkels hebben plaats gemaakt voor nieuwe duurzame appartementen. Precies in de stijl van Deurne, we zijn tenslotte geen stad. De winkelstraten in het oude en nieuwe gedeelte zijn divers, knus en gezellig. Het meeste kopen we tenslotte via internet, maar af en toe nog eens naar een echte winkel is toch ook wel leuk!

De woningbouw heeft een flinke boost gekregen, door de belangrijke Brainport regio waar Deurne deel van uitmaakt. Maar ook in Deurne zelf hebben we voor de economie belangrijke stappen gemaakt. Toen het glastuinbouwproject wegviel in 2018, verschoof de ambitie van college en raad naar de realisatie van de Groene Peelvallei. Een vergeten kind, maar een uitgelezen kans om nieuwe economie toe te voegen aan Deurne. En met succes! Het resultaat is een prachtig vakantiepark, gecombineerd met onder andere een nieuw zwembad voor sport en recreatie.

Deurne staat ook bekend om de beroemde Deurnese Kasteeltuinen. Fietsers, dagjesmensen en toeristen komen hier graag vertoeven. Men kan prachtige wandelingen maken door de mooie kasteeltuinen, dineren en terrassen bij het Dinghuis, overnachten bij Congrescentrum Hof van Deurne, rondleidingen over milieu en landbouw krijgen bij de Ossebeemd of een bezoek brengen aan het museum in het Kasteel. In de zomer worden er prachtige evenementen georganiseerd in de kasteeltuinen. De kasteeltuin is de achtertuin geworden van en voor alle Deurnese inwoners.

Na vele jaren is alsnog het duurzame glastuinbouwproject in Deurne tot stand gekomen. Het buitengebied van Deurne staat nationaal bekend om zijn innovatieve productie van groenten, dierlijke eiwitten en dierlijke mineralen.

Onze lokale Ondernemers hebben ook niet stil gezeten. In 2019 waren de industrieterreinen van Deurne vol. Uitbreiding was noodzakelijk en nieuwe locaties moesten gevonden worden. We hadden geleerd van de fouten uit het verleden welke hebben geresulteerd in versplinterde industrieterreinen dicht bij woonwijken. Het nieuwe industrieterrein ligt daarom pal naast de A67 in Liessel, waar vervoer eenvoudig is en overlast tot het minimum beperkt gehouden kan worden.

De bereikbaarheid van Deurne is enorm verbeterd. De spoortunnel op Binderendreef ligt er al een tijdje en na 10 jaar sparen en lobbyen wordt er dit jaar gestart met de bouw van de tweede spoortunnel op de Liesselseweg. Een noodzakelijke investering, aangezien de spoorwegovergangen voortaan meer dicht dan open zijn. De A67 is door een verbreding voortaan wel filevrij.

De vraag naar goede, veilige en betaalbare zorg blijft stijgen. Gelukkig spelen we met Zorg in Deurne kort op de bal en waren we voorbereid op de toekomst. Daar plukt Deurne al lang de vruchten van. Onze inwoners zien er ervaren dat de zorg in Deurne goed geregeld is. Maar de technische ontwikkelingen en de wereld om ons heen gaat razendsnel. Nieuwe zorgaanbieders en innovatieve digitale zorg is niet meer weg te denken uit de huiskamers van Deurne. Gelukkig is Deurne voorzien van een stabiel glasvezelnetwerk, waardoor de noodzakelijke infrastructuur betrouwbaar is. Het enige wat niet veranderd is bij Zorg in Deurne is de houding. De houding van "Denken in Kansen" en het continu doel om de zorg dichtbij en samen met de inwoners te organiseren.

In 2021 is exact volgens planning en binnen budget het "Huis van de samenleving" feestelijk geopend. Een gemeentehuis 2.0 dat pro-actief meedenkt met goede plannen vanuit de inwoners. Of dit nou gaat om creatieve evenementen, het voornemen om een droomhuis te bouwen of een initiatief om het buitengebied toekomstbestendig te maken: de gemeente staat klaar met open armen. Zoals in elke organisatie worden er echter ook fouten gemaakt. Maar deze worden toegegeven, geëvalueerd en de volgende keer voorkomen. Frustratie bij inwoners is dan ook omgeslagen in trots. Zo trots zelfs dat we het niet meer hebben over inwoners, maar ambassadeurs van Deurne, Neerkant, Helenaveen, Vlierden en Liessel.

Social wall Facebook VVD Deurne
Op de Social Wall heb je al onze online activiteiten in een oogopslag in beeld!
Lijst VVD Deurne 2018
Kandidatenlijst 2018